5 weken lang zomerschool

Vorig jaar startte It’s My Child (IMC) met de Zomerschool, een succesvol initiatief van IMC ambassadeur Mamiko Motoda. “Met de Zomerschool wilde ik de kinderen vooral een plezierige tijd bieden tijdens de lange zomervakantie. Een mogelijkheid om spelenderwijs te leren, vrienden te maken en activiteiten te ondernemen die de kinderen zelf hebben gekozen. Ik wilde daarnaast de ouders betrekken bij de Zomerschool, zodat ze samen met de kinderen genieten, zelf ervaren hoe de kinderen op school zijn en natuurlijk ook IMC beter leren kennen.” Deze zomer is de Zomerschool op verzoek en initiatief van ouders uitgebreid van twee naar vier weken, zijn er meer activiteiten en is er zelfs een Zomerkamp georganiseerd. Een hele organisatie: 250 leerlingen, 60 vrijwilligers en veel uiteenlopende workshops op gebied van taal, kunst, muziek en sport.

 

Annabelle Minnaar, stagiaire bij IMC, vertelt enthousiast over haar persoonlijke motivatie om mee te helpen: “Zomervakantie moet leuk zijn! Als ik al die blije hoofden zie, weet ik dat we echt iets kunnen betekenen.” De interesse voor de Zomerschool bleek deze zomer enorm. “In 2021 waren er ongeveer 50 leerlingen en dit jaar kregen we meer dan 250 aanmeldingen. Dit kwam natuurlijk ook door de grote groep Oekraïense leerlingen van Shkola.” Voor It’s My Child was de organisatie een hele uitdaging. “Ik liep als student Pedagogische wetenschappen stage bij IMC en werd gevraagd om het project Zomerschool te gaan coördineren. Ik had niet verwacht dat het project zo groot zou worden.” 

 

Iedere dag is anders

“Vooral de voorbereiding was lastig. Veel wisten we nog niet omdat het nieuw was. Iedere week moesten we weer opnieuw uitvinden hoe we het aan gingen pakken. Er waren zoveel mensen die iets wilden doen. Niet alleen de IMC ambassadeurs, maar ook ouders, studenten en vrienden uit onze eigen netwerken. Ik was verrast door de vele hulp die we kregen in de uitvoering. Alle vrijwilligers zijn bereid om mee te helpen en ze vinden het nog leuk ook!” Omdat de meeste leerlingen bij hun aanmelding aangaven dat ze de Nederlandse en Engelse taal wilden leren, zijn dit jaar ook taallessen ingeroosterd. Deze lessen worden onder leiding van Olga Kluyzko uit Oekraïne gegeven en vinden vooral in de ochtend plaats. In de middag kunnen de leerlingen kiezen uit workshops op het gebied van kunst, muziek of sport. Deze workshops worden door ouders gegeven of zijn door ouders geregeld. Annabelle vertelt dat het erg veel werk is om iedere dag roosters te maken op basis van de keuzes van de leerlingen. “De activiteiten zijn iedere dag anders en de keuze is enorm. Zo bieden we workshops in drummen, schilderen, volleybal, handwerken, yoga en zelfs filmlessen van Common Frames. Het wisselende en uiteenlopende aanbod betekent dat we iedere dag weer opnieuw moeten puzzelen. We plannen de deelnemers daarom zelf in en we maken de roosters zo afwisselend mogelijk. We zijn echter flexibel als een deelnemer wil wisselen.” 

 

Annabelle is onder de indruk van de leerlingen. “Deze leerlingen zijn bijzonder omdat ze zo volwassen zijn, misschien omdat ze al veel meegemaakt hebben. Zoals bijvoorbeeld tijdens ons uitstapje naar de dierentuin. Ik was met een groepje leerlingen van Ithaka en Shkola, die elkaar niet kenden. Ze maakten direct contact en letten continu op elkaar. Ze zorgden ervoor dat de groep bij elkaar bleef. Dat zie je ook op de Zomerschool; deze leerlingen zorgen voor elkaar, helpen elkaar en zijn lief voor elkaar en voor ons.” Ook de vrijwilligers hebben Annabelle geraakt. “Iedereen die hier komt, heeft iets met de doelgroep, wil hier zijn en doet alles om het goed te laten verlopen.” 

Ieder jaar Zomerschool

Mamiko was vorig jaar ook al onder de indruk van het enthousiasme van de kinderen. “Ons doel is bereikt: de kinderen hebben een mooie start van de zomer gemaakt, na een jaar lang hard studeren; ze hebben samen plezier gehad, nieuwe dingen geleerd en een fijne tijd gehad. Dit werd voor mij extra benadrukt op de laatste dag, toen we afsloten met een feestje. Ouders en publiek waren diep geraakt toen de kinderen lieten zien wat ze geleerd hadden en vooral toen ze mooie woorden uitspraken naar hun trotse ouders. Kinderen vroegen me of we de Zomerschool ieder jaar wilden organiseren.” Die wens kwam dit jaar uit. Met een nog groter opgezette Zomerschool.

 

Vier leerlingen van Ithaka en Shkola vertellen enthousiast over hun eerste indrukken. Nazhan (18) uit Irak, Mohamed (17) uit Egypte en Katheryna (16) en Ira (17) uit Oekraïne delen samen hun ervaringen. Voor alle vier was de grootste motivatie het (blijven) leren van de Nederlandse en Engelse taal. “Ik ben nieuw hier in Nederland en ik wil extra leren in de zomer. Mijn taal is nog niet perfect”, vertelt Mohamed. Ook Katheryna geeft aan dat ze vooral wil studeren. “Ik weet niet wat ik hier kan doen in de zomervakantie. Natuurlijk kan ik gaan chillen, maar het is beter om ervaringen op te doen.” Nazhan vult aan: “Als je de hele zomer niets doet, gaat je taalniveau achteruit. En dat wil ik niet. In het AZC praat iedereen alleen Koerdisch of Arabisch. Ik wil bovendien graag gitaar en piano leren spelen en dat kan hier ook.” Mohamed voegt hieraan toe: “Het is erg leuk om zoveel nieuwe mensen te leren kennen, uit verschillende landen.” Voor Katheryna en Ira is naast de taal ook het contact het belangrijkste van de Zomerschool. Katheryna: “Ik heb voor Pilates gekozen, al begrijp ik het nog niet helemaal. Ook het schilderen vind ik leuk. En pianospelen natuurlijk. Ik kwam al eerder op Ithaka tijdens de muzieklessen van IMC op de dinsdagmiddag. Ik leerde pianospelen en daar wil ik verder aan werken.” Ira vindt vooral de Braziliaanse dans leuk om te leren. “En waterverven!” voegt ze vrolijk toe. Nazhan ging vorig jaar ook naar de Zomerschool. “Het is dit jaar beter omdat we meer weken kunnen gaan. En het Zomerkamp is extra leuk.” Volleybal staat nog op het verlanglijstje van de vier leerlingen en dat komt zeker nog op het programma. Mohamed: “Ik zie de Zomerschool als een kans om mezelf te stimuleren meer Nederlands te spreken.”

 

Mooie mix

Eén van de begeleiders, de Oekraïense Svitlana Severinova, vertelt bevlogen over haar reden om mee te helpen in de Zomerschool. “Toen ik hoorde van de Zomerschool, gaf ik mezelf direct op als vrijwilliger om iets met sport te doen. Sport is de rode draad in mijn leven. In Nederland geef ik yogalessen maar in Oekraïne was ik, naast journalist en veel andere banen, gezondheidscoach voor vrouwen en kinderen. Ik ben gespecialiseerd in de nek- en rugproblemen, bijvoorbeeld als gevolg van te veel smartphone-gebruik.” Haar eerste indruk is dat er veel kinderen zijn. “Het is fijn dat de kinderen kunnen kiezen. De Zomerschool is er voor hun plezier. De tripjes op de woensdag zijn daarnaast erg leuk. Het mooiste aan de Zomerschool vindt Svitlana dat er niet alleen Oekraïense leerlingen zijn, maar dat de kinderen uit verschillende landen komen. “Ze leren elkaar en elkaars culturen kennen.” 

 

“Je bent als vrijwilliger vrij om te bepalen hoeveel je komt werken. Omdat ik mijn zoontje mee kan brengen, kan ik alle weken meedoen.” De Zomerschool betekent voor Svitlana ook een kennismaking met andere vrijwilligers. “Het is een mooie mix van verschillende culturen en natuurlijk is het fijn om met Nederlandse vrijwilligers te praten en om meer Nederlands te leren. Voor mij is de Zomerschool een goede nieuwe uitdaging omdat het voor het eerst is dat ik een klas vol tieners heb, in plaats van volwassenen. Mijn dochter is een tiener en ik weet uit ervaring welke psychologische problemen tieners kunnen hebben, zeker na het meemaken van oorlog. Sport kan hen helpen. Juist voor de kinderen die veel hebben meegemaakt is het goed om tijd te maken voor hun lichaam en geest.” Svitlana leert de kinderen ook mediteren. “Ze hebben dingen gezien die niet goed voor ze zijn. Ik probeer ze te leren dat ze al het mooie, de liefde, meenemen van hun thuisland. Kinderen ervaren het mediteren als dat ze even naar een andere wereld gaan. Mijn filosofie is dat ze van zichzelf, hun lichaam, moeten houden. Als ze van zichzelf houden, zullen ze goed voor hun lichaam zorgen.”

 

Handen en hart

Monique de Koning is Senior Adviseur Gezondheid bij de gemeente Utrecht en schrijft over haar ‘eer om deze zomer mee te lopen met de Zomerschool’. “Samen met de drijvende kracht achter deze Zomerschool Soha Surour, hebben Annabelle en It’s My Child ambassadeurs Mamiko en Dima hun netwerk gemobiliseerd en de volle support van Ithaka gekregen. Ze regelen dat iedereen zijn plekje vindt en aan de slag kan. Met handen en voeten soms, want taal is weleens een obstakel. En soms weer eigenlijk niet, want met handen en hart en af en toe een tolk komen ze er ook uit.” De sfeer van de Zomerschool noemt Monique de Koning hectisch en druk, ook omdat de Oekraïense leerlingen hun weg nog moeten vinden in het gebouw van Ithaka. “Als ik langskom in de middag hoor ik energieke muziek en overal groepjes jongeren. Een groepje Oekraïense jongeren komt net uit de schilderles, luid kwetterend en elkaar stompend. Een andere club is aan het basketballen buiten. Workshopleiders ruimen hun spullen op en praten nog even na. Een ouder vertelt dat de gitaarlessen behalve geluid ook heel veel plezier opleverden.”